Motorflyg
LAPL innebär en lite kortare utbildningstid för piloter då det bara krävs 30 timmars flygskolning jämfört med 45 timmar för PPL. Man får flyga flygplan upp till 2000 kg, det vill säga gott och väl nog för våra Piper och Cessna-klubbflygplan, och vara max fyra personer i planet inklusive pilot.
Att ta ett LAPL-cert istället för PPL innebär att UL-piloter har en genväg till nytt cert. Det är nämligen tillåtet att tillgodoräkna sig upp till 15 timmars flygtid från sin flygerfarenhet på UL-flygplan. Flygskolan gör en bedömning utifrån en testflygning med eleven och avgör hur mycket utbildningen kan kortas.
Här en guide till det nya regelverket:
![]() |
LAPL Guide | 2388 Kb |
Senaste versionen hittar ni alltid på www.KSAK.se
Segelflyget
Senast 8 april 2018 kommer även Segelflygcertifikaten att följa EU regelverk och då kallas för SPL – Sailplane Pilot Licensce eller LAPL(S). Mer information om detta hittar ni på "Segelflygets hemsida". För att få ett SPL/LAPL(S) ska man ha flugit minst 15 h, varav 10 med instruktör och max 7 h i TMG. En intressant ändring är att man med de nya reglerna kommer att få flyga solo, d.v.s. själv från 14 års ålder i Segelflygplan!