Innehållsöversikt | Kontakta oss |
MEDLEM - LOGGA IN:     Användarnamn:     Lösenord:    -Behåll mig inloggad på denna datorn
Du är här: www.falbygdensfk.se

Rapport från FFK´s utsände på Hawaii!

Falbygdens Flyklubbs, Alexander Halldén är på Hawaii och lever drömmen. Att ta sitt CPL Helikopter-cert i en minst sagt stimulerande miljö, PPL-H är redan klart. Jag har följt Alexander en stund och frågade om han inte kunde skriva lite till hemsidan. Och han levererar även här, läs och njut av fantastiska bilder.

Vägen mot Helikopter CPL,
text och bild av Alexander Halldén



Jag tittade på lite skolor på hemmaplan men hittade inget som jag blev jättenöjd med. Vilket gjorde
att jag stod kvar på samma ruta.
ATPL/ME/IR på flygplanssidan eller ta CPL helikopter?

Värt att tillägga är att jag och en av mina gamla instruktörer har
bollat det här med helikopter fram och tillbaka sedan min student.
Under december fick jag ett mail av min gamla instruktör.
Där han tog upp Mauna Loa helicopters på Hawaii.
Några dagar av funderingar och research så bestämde vi oss för att ge det ett försök.



December:
December månad bestod av papper, papper, ambassad, mer papper.
Byråkratins hemland, men nu när den där Bin Ladin är död så kanske det lättar på trycket lite?
Hur som haver, visumet dök upp och efter några stressade timmar i räkan och Mcfish för en cert förnyelse så var jag på väg.



Februari.
Anlände till ett regnigt men varmt Lihue. (ön Kauai). Blev ett par dagar av liiiiiiiiiiiite papper, medicinsk undersökning.(Mycket papper så klart..).
Började med teorin/groundschool och flygningen ganska omgående, tog ett tag att vänja sig vid R22:ans känsliga kontroller jämfört med den snälla cessnan. Men jäklar så kul det är, autorotationer och off airports bland annat. Häromdagen var vi nere och landade i en flodbädd långt ner i en dalgång. Helt otroliga vyer, finns en anledning till att dem kallar ön ”The Garden Island”.

När det kommer till självstudier så sker mestadels av detta på stranden. Svårt att klaga! PPL teorin är väldigt basic så bestämde mig för att skriva bort det skriftliga ganska så omgående. Bestod av 1 prov á 100 frågor.



Uppflygning till PPL:
Flygtimmarna för övrigt har rullat på bra, solo, xc och mörker passerade bara sådär och det började bli dags för uppflygning för PPL:et. Det blev dock 2 långa veckor av väntan pga dåligt väder, groundade maskiner osv. Vilket gav mig lite tid att finslipa teorin och manövrar! Efter många om och men så tog sig kontrollanten hit. Började med ett ganska genomgående teoriförhör, begav oss sedan ut till flygplatsen för en lite tur. Hade en bra dag och allt flöt på bra, tack o lov!
Lite ironiskt under uppflygningen var mitt radiosnack, som verkligen inte ville sig denna dag.
Jag sa då till kontrollanten:
-I’m sorry about the radio, but it seems like I can’t talk today…
Han klappade mig då på axeln och svarade med ett stort flin:
-What would you expect, it’s checkride day.
Det var ganska skönt att höra! Och han hade väl rätt, nerverna gjorde väl sitt…



Mycket trafik på Honolulu:
Förövrigt här så är luftrummet väldigt trafikerat, mycket helikopterturer samt militär aktivitet. Man känner sig ganska liten när man taxar utmed en Chinook. Har varit ett par turer till Honolulu, class B airspace. Tillhör ett av dem mer
trafikerade luftrummen i hela USA, ja det blir ju lite tjattrigt ibland!

Jobbar nu på mitt kommersiella, ska förhoppningsvis hinna med några timmar i
44:an. Har även börjat kika lite på JAA konverteringen, vilket är en jäkla gröt.
Har nu införskaffat mig en GoPro så räknar med att kunna klippa ihop något
roligt!



Försöker hålla mig så uppdaterad om vad som händer och sker på hemmaplan så
tänkte passa på att gratulera klubben med elever: Per, Torgny och Dan, stort grattis!




Jesper jag skulle kanske kunna byta gräsklipparvecka med dig..?
Kommer hem den 14aug och såg att du var uppsatt v.36? Tror jag låg planerad
som v.26
- Det går fint! :)

Dela via sociala medier




Tipsa en kompis om denna artikeln:
(skriv mottagerens epost adress i första fältet)

Ditt namn/avsändare:

© 2009 Falbygdens Flygklubb.