Innehållsöversikt | Kontakta oss |
MEDLEM - LOGGA IN:     Användarnamn:     Lösenord:    -Behåll mig inloggad på denna datorn
Du är här: www.falbygdensfk.se

Och skolningen är igång!

Vi är ju fantastiskt glada över att skolningen är igång igen i Falbygdens flygklubb. Det var många år sedan sist, och nu har vi nytt attraktivt skolflygplan och en minst sagt inspererande lärare. Här är några snabba frågor till Anders Trygg:

Du har ju erfarenhet som segelflyglärare och AVA-lärare på segel i klubben sedan tidigare.
Är det väldigt annorlunda att skola på motorsidan? 
Anders:
Flygskolningen som sådan är den samma, instruktionerna och vissa benämningar är annorlunda men skillnaden är liten. Det som ofta upplevs av nya elever som har tidigare flygerfarenhet, är kravet på höjdhållning och kurshållning, något som inte är lika aktuellt i den rena segelflygningen.

Du var ju aktiv i valet av flygplan, en C150 Aerobat, vad gör den maskinen till en bra klubbmaskin?
Anders:
Min uppfattning är att den Cessna 150 vi har idag, i kombinatione med "Räkan" är en perfekt kombination, såväl ekonomiskt, som prestandamässgt.
Ett klubbflygplan kan aldrig uppfylla alla medlemars önskemål, och precis som tidigare så uppfyller detta flygplan en majoritet av klubbmedlemarnas önskemål just nu. Får jag önska så vill jag att klubben köper en ny Extra 300 L :-) (Och ja, den är tvåsitsig)

Jag har ryktesvis hört att du har många PPL-elever på skolning nu, hur många är det som ska börja skola med dig nu?
Anders:
Idag så är det 5 stycken som har påbörjat sin utbildning. Dom första 4 dagarna efter att vi fått skoltillståndet, skolade jag 7 pass, bokningen framåt ser också mycket bra ut.

För framtiden när det "lugnar ner sig lite" finns det ju ett stort intresse även för AVA-skolning. Är det något du kommer att instruera i också?
Anders:
Det kommer att bli möjlighet att skola Avance i framtiden, det är helt klart !!!
Tills dess får jag be alla (på förekommen anledning) att avstå från att "prova själv" Det finns en stor risk att en manöver misslyckas, och vår Cessna har inget inverterat oljesystem, vilket innebär att det är mycket lätt att skada motorn, Risk att övervarva motorn  finns också. Jag har börjat prova ut alla godkända manövrar och faktum är att det ställs högre krav på precision att genomföra en "Rak Roll" med Cessna, än med ex ASK 21 (på grund av oljesystemet)

Till slut: till elever som vill börja skola PPL hos oss, vad tycker du man ska förbereda sig på innan man bestämmer sig?
Anders:
Boka en provlektion, prata med andra som precis påbörjat sin utbildning kan vara bra. Var realistisk med tidsplanering, teorin tar ofta mer tid än man tror.

Och till piloter som vill vidareutveckla sig med AVA, varför bör man göra det?
Anders:
Utbildning är den enda vägen till utveckling, om man vill utvecklas som pilot så kan det vara ett "lyft" att följa med på ett AVA pass. Dom flygklubbar som har utvecklats bäst i Sverige dom senaste åren har alla Avanceutbildning i sitt program. Det viktiga är dock att göra det som känns rätt för just "Dig"
Fly Low, Fly Fast, Turn Left, It´s Reno time again..... ;-)


Tipsa en kompis om denna artikeln:
(skriv mottagerens epost adress i första fältet)

Ditt namn/avsändare:

© 2009 Falbygdens Flygklubb.