Innehållsöversikt | Kontakta oss |
MEDLEM - LOGGA IN:     Användarnamn:     Lösenord:    -Behåll mig inloggad på denna datorn
Du är här: www.falbygdensfk.se

Matrialfel bakom haveriet av MCF

Airservice från Göteborg har varit och tittat på vår havererade SE-MCF som fn står i Trollhättan. Motorn har inte "nypt" utan det är ett troligt materialfel på en kolv, läs mer och se bilder här:

Status just nu är att Vamdrup i Danmark som nollade motorn innan leverans till oss är i kontakt med Continental. Om Continental är överens med Vamdrup och Airservice så kommer de att stå för reparationer, om inte kommer vi få processa vidare.
Det viktigaste var som sagt att ingen blev skadad och piloten gjorde en kontrollerad nödlandning på fältet.
Men vi kan alla lära oss något av detta och påminna oss om att ingen motor är ofelbar, även om det är mycket ovanligt så kan vi råka ut för att en motor stannar. I detta tillfället en nyrenoverad motor med troligt matrialfel på en kolv.
Så här skriver Jens som kikade på motorn och som är tekniker hos Troels:

"Hej Jesper, här är lite bilder och en redogörelse.
Ett troligt händelseförlopp: Kolven spricker alldeles under nedersta kolvringen ungefär mitt i kolvbultshålet.
kolvtoppen blir kvar högst upp i cylindern. Vevstaken kan nu frislå upp och ner i cylindern och knackar ut bitar ur cy
linderfoten. Sedan får vevstaken tag i cylindern vid cylinderflänsen och trycker ut cylindern från vevhuset.
Cylindern sliter med sig luftledplåtar, avgassystem, insugsystem, lite rör och tändkablar för att till sist stanna halvvägs ut genom cowlingen. Det finns även skador på höger vevhushalva.
Som jag ser det så behöver motorn plockas ut och sändas i väg för reparation. Vidare så behövs det bytas/repareras luftledplåtar, avgassystem mm. och likaså cowlingen."







Tipsa en kompis om denna artikeln:
(skriv mottagerens epost adress i första fältet)

Ditt namn/avsändare:

© 2009 Falbygdens Flygklubb.